maandag 17 november 2014

Serie 'de schepping' deel 7

Serie: Schepping, deel 6: 6e dag rustdag 
Lezen: Genesis 2: 1-3, catechismus  vraag en antwoord 103, kinderbijbel 'Kijk en luister deel 1, 1e hoofdstuk
Voorbereidingen...
Zingen: 
- Duizend, duizend stemmen
- Dank U wel voor de sterren en de maan
- Waar komt alles om ons heen vandaan?
- Als de dag met gouden glans
- Laat ons de rustdag wijden
Activiteit: spel/ collage maken van de schepping
Les: Kennis met betrekking tot de schepping en Gods grootheid hierin. God heeft alles goed en naar Zijn evenbeeld geschapen en schonk ons de rustdag! 

Link: kleurplaten met cijfers mbt schepping
Als je naar beneden scroll zie je ook de puzzel van dag 1-6

Suggesties alternatieve activiteiten: werkblad: wat was er wel in de schepping en wat niet (bijv. geen ziekenhuis etc.) puzzel: wat maakte God op welke dag (zie link)



Beschrijving:
Van tevoren hadden Gerbrand en ik het er regelmatig over: hoe zouden we dit gezinsmoment vorm kunnen geven? Ik had de puzzel van dag 1-6 uitgeprint (zie link), maar voor Lydia is een gezinsmoment zonder knutselen of spel (liefst knutselen) niet compleet en juist bij dit gezinsmoment waarbij de schepping 'compleet en volmaakt' is zou dat jammer zijn... We wilden eigenlijk een soort 'kroon' voor deze serie bedenken.

Uiteindelijk kwamen we op het volgende idee. We maakten met elkaar een collage en deden dat in de vorm van een spel. Van tevoren maakte ik de diverse onderdelen van de collage al klaar, heb je grotere kinderen dan kunnen ze dit natuurlijk juist ook zelf doen, maar de spanningsboog van een kleuter en peuter zijn natuurlijk nog niet zó groot :-)
Terwijl de meiden in de kamer waren 'verstopte' ik een lichtblauw geverfd schilderijtje onder een donkere doek. Ook zette ik de rest vast klaar. Toen mochten de meiden aan tafel komen zitten. Natuurlijk wilden ze meteen het donkere doek optillen om er onder te gluren, maar nee, dat moest even wachten. Eerst moesten ze een vraag beantwoorden. Om  het iets meer de vorm van een spel te geven namen we er een zandloper bij met natuurlijk ruim voldoende tijd, we wilden immers géén tranen tijdens dit gezinsmoment!

De eerste vraag was makkelijk: wat maakte God op de eerst dag? 
Bij het goede antwoord mochten de meiden het donkere doek wegtrekken. Nienke vond het maar raar, maar Lydia begreep meteen de link toen ze de lichte lucht zag onder het doek.
De 2e scheppingsdag is voor haar het lastigste te onthouden. Misschien omdat het minder concreet is (lucht) of omdat we hierbij niet echt een knutsel hebben gemaakt? 
Maar ook op deze vraag wist ze na even denken het juiste antwoord. Als 'beloning' mochten de meiden watten-wolken op de plaat plakken. We hadden Nienke ook een plaat gegeven, want met haar anderhalf jaar wil ze alles maar wát graag nadoen van haar grote zus! En wat voelden die wolken lekker zacht aan! 
Dag drie: de vraag was 3 dingen die de Heere deze dag geschapen had. Nu, ook dat was niet moeilijk: Lydia bleef maar dingen opnoemen: bomen, bloemen, het gras, groenten en fruit, paddenstoelen...
Bij het juiste antwoord mochten ze gras (van vilt) opplakken en verschillende soorten bloemen: van die satijnen roosjes, kleine bloemetjes op ijzerdraad die tussen het gras gestoken konden worden etc. Lydia miste wel het één en ander: waar zijn nu de bomen en de struiken en...?! Tja, helaas was de collage daar niet groot genoeg voor. 
Bij dag 4 mocht er een zon geplakt worden (de sterren hadden we immers al tijdens het behandelen van dag 4 gedaan)en bij dag 5 kwamen er vogels, vlinders en vissen de collage opluisteren. 
De landdieren en Adam en Eva kwamen aan de beurt na de vragen: noem 5 dieren die de Heere op de 6e dag maakte en hoe heette de eerste mens. 

Uiteindelijk waren de meiden klaar met hun collages: wat waren ze er trots op! We praatten door over hoe mooi de schepping was en dat de Heere alles 'zeer goed' noemde. 
Zo kwamen we vanzelf op de 7e dag: wat was alles mooi en goed! De Heere rustte van Zijn werk. Was Hij dan moe? Nee, Hij bekeek alles en kon van de schepping genieten. 
Tijdens de voorbereiding waren we van plan geweest om ook aandacht te geven aan de zondag, onze rustdag, ook in het kader 'wat doen we dan (en wat niet) en waarom'. Maar dit is eigenlijk maar zijdelings aan de orde geweest, de grootsheid, het schitterende van de schepping was al genoeg om te bespreken.

We luisterden als afsluiting nog met elkaar naar het vers:


De hele schepping Heere
zingt van Uwe almacht
Gij spreekt en het is er,
Gebiedt en het staat er!
Zon, maan en sterren en land
en zee en wolken
de planten, de dieren, de mens
die 'd aard bevolkte.
Lof zij de Schepper, Halleluja!

Laat ons de Heer' die leeft
dan op de aarde prijzen.
Lof zij de Schepper, Halleluja!
Zingt in koor, geeft het door.

De hele schepping Heere
zingt van Uwe almacht
waar Uw Zoon, o Heere
Zich mens'lijk openbaarde.
Lof, eer en aanbidding
wordt U toegezongen
Uw genade, Heer' is zo groot!
Amen. 

De collage van Lydia staat op de kast en die van Nienke hangt aan de koelkast. Nienke heeft intussen al heel wat keren haar stoeltje mee gesleept naar de koelkast om zo nog eens goed naar haar plaat te kunnen kijken, intussen heel enthousiast roepend "Die, Nien!" terwijl ze ondertussen in haar buik staat te prikken zodat het voor iedereen duidelijk is dat dit háár plaat is!

1 opmerking:

  1. Heel erg mooi! Ik ben ook bezig met de voorbereiding van een serie over de schepping en was blij met je inspiratie. Erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen